onsdag 23 mars 2011

Tårar, tårar, tårar

Oj vad jag gråtit idag. För 2 kvällar sedan satt jag och surfade. Jag var lite sur över att aftonbladet, expressen, svd och andra tidningar inte uppdaterar sig på nätterna så jag bestämde mig för att läsa en engelsk tidning, för jag vill absolut veta vad som händer i Japan. Jag skrev "English newspapers" i google och öppnade 4 flikar. Mitt antivirus skrek till och jag klickade bort det. Antivirus började scanna håddisken men försvann lite väl fort utan att ge mig ett resultat av scanningen. Oj oj oj oj Det visade sig vara något helt obeskrivligt. Det är viruset eller vad det var började radera min hårddisk. Jag stängde av för jag trodde det var ett skämt och gick och la mig för det är ingen idé att börja med sådant på natten. Nästa morgon hade jag glömt hela händelseförloppet. När jag startade datorn rasslade det till rejält och den fortsatte radera. Alla mina bilder var borta, Internet Explorer var borta mina skrivbordsikoner var rätt så borta. Det bara rasslade på. Ringde två kompisar som tyckte att jag skulle köra ett antivirusprogram som startade direkt från en cd skiva och inte windows. Jag tog först ut hårddisken och gjorde så jag kunde ansluta den till min bärbara dator. Filerna var borta. Jag satte in hårddisken igen i datorn och körde antivirus programmet. Den höll på i timmar och sade att det inte fanns något virus. Det där var årets största lögn. Jag tog ut hårddisken igen och anslöt den till den bärbara. Denna gång hördes inte motorn eller fläkten och den bärbara kunde inte hitta disken den var helt död. Jag fick panik. Ännu mer panik fick jag när jag insåg att en ny kostade 700 kronor. Jag stoppade in den i datorn igen och formaterade och ominstallerade windows. Allt bra. Tills................... jag insåg att de även raderat en partion och............. aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 IEEEEEEEEEEEKKKKKK SKRIIIIIIIIIIIIIIIK!! Mina externa diskar var också tomma. Alla lösenord, alla program, alla bilder, alla lära Japanska kurser allt som jag hade sparat. IIIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEEK! Det lustiga var att när man klickade på den här datorn så kunde man se hur mycket som var använt och hur mycket som var ledigt och det var ju lika mycket som innan viruset. Och............ Jag hade ju kopplat den externa igår till den bärbara för att titta på film. Hm mysko. Jag tog ut de externa och kopplade in dem i den bärbara. Inga problem alla mappar lösenord etc fanns kvar. HM mysko. Efter mycket funderande googlande och tänkande kom jag fram till att filerna inte var raderade. Viola hade ju också påpekat att det gick alldeles för fort. Och det sista jag såg när jag tryckte ctrl alt del var attrib.exe och en fil med siffror.exe  Det visade sig i slutändan att viruset eller vad det var hade gjort mina filer osynliga. Trots ominstallation och formatering var mina filer borta. Men jag har lyckats göra dem synliga. Puh. Svettigt. I morgon tänker jag våga koppla in de externa. Just nu kör jag ett program som förhoppningsvis återställer mina bilder som jag hade på c innan ominstallationen. Vilket jobb detta tog mig två dagar. Tårar, andnöd och vad vet inte jag. Nu är jag i alla fall mäkta stolt över att jag kom på hur det låg till och kanske kan återställ det. Nä fy vad sårbart allt är. Jag skall aldrig flytta till ett modernt hus. Jag läste i SVD att de ville att man skall låsa upp sin lägenhet med mobilen i framtiden. Fy sjutton. Vad skall man göra när batteriet är slut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar